Thursday, December 4, 2008

Bahagian Keratan Rentas Pokok (Longitudinal Section)


Gambar: Keratan Rentas Kayu

Pernahkah anda mendengar bahwa dengan melihat garis yang melingkar pada bahagian diameter kayu bulat (log) kita dapat menggira umur pokok tersebut? Apabila anda mendengar jawaban 'Ya', itu adalah benar. Dari bahagian diameter kayu kita dapat meggira umur kayu tersebut. namun sebelum kita bahas hal tersebut, sebaiknya kita pelajari beberapa ringkasan bahagian diameter kayu.  
  1. Pith (teras kayu) : menjadi bahagian paling lembut pada kayu tetapi sangat kecil ukurannya jika dibandingkan dengan diameter kayu. bahagian ini harus selalu dihindari dan dibuang.
  2. Heartwood (kayu teras): bagian utama kayu yang dibutuhkan. Keras, berwarna gelap dan lebih berat. Proporsinya juga paling besar (m3). Detail penjelasan ada di sini. 


  3. Sapwood (kayu gubal): berada pada lapisan luar, berwarna lebih terang dan lebih mudah menyusut. 


  4. Cambium layer (lapisan kambium): lapisan yang berisi zat-zat makanan untuk perkembangan pokok. 
  5. Bast: penghantar makanan untuk diproses oleh daun melalui fotosintesis. 


  6. Bark (kulit pokok): melindungi batang pokok. 


  7. Annular ring (gelang tahunan): garis-garis yang melingkar pada pokok yang menunjukkan umur pohon. Lingkaran terbentuk setiap tahun berdasarkan musim di mana pokok itu tumbuh. 


  8. Spring growth: lapisan yang terbentuk pada waktu musim gugur. Biasanya lebih nipis kerana pada musim ini pertumbuhan pokok lebih lambat. 


  9. Autumn growth: lapisan yang terbentuk di waktu musim semi (sejuk). Memiliki ketebalan lebih karena pohon tumbuh lebih cepat ketika musim ini dengan adanya proses pengolahan makanan untuk pohon yang lebih banyak. 


  10. Medularry rays: garis yang melintang dari pusat kayu hingga bahagian luar sebagai media penyimpan makanan bagi pokok.


  

No comments: